سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر چی تو بخوای
 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89/3/25 توسط مایسا | نظر

خب این روز ها جام و جهانی و خبر هاش داغه یه آپ براتون در مورد علت نرفتن ایران به جام جهانی می گذارم ولی کاش می رفت هی

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برای ایرانی‌ها یک تفاوت با جام‌های پیشین دارد و آن این است که حضور گردشگران ایرانی در آن به حداقل ممکن کاهش یافته است.
به گزارش میراث فرهنگی ـ گردشگری دست‌کم در سه یا چهار جام جهانی گذشته، پیش از شروع بازی‌ها، صفحات روزنامه‌ها مملو از آگهی‌های رنگارنگی بود که گردشگران و علاقمندان به فوتبال را دعوت به حضور در کشور میزبان و دیدن مسابقات جام جهانی ‌‌می‌کرد. اما بررسی نشریات پرآگهی در سه ماه گذشته، حاکی از آن است که کمترین نشانی از این آگهی‌ها دیده نشد.
در شرایطی که دفاتر خدمات مسافرتی چندان تمایلی به جلب مشتری و برگزاری تورهای جام‌جهانی نداشتند، اما معدود تلاشهایی هم برای برپایی این تورها صورت گرفت که واکنش‌های شدیدی مواجه شد. از یک سو فدراسیون فوتبال اواسط اردیبهشت خطاب به علاقمندان به فوتبال اعلام کرد که فریب تورهای جام جهانی را نخورند.
کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال کمیته بازاریابی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «متاسفانه عده‌ای سودجو با راه اندازی تورهایی برای اعزام به آفریقای جنوبی به منظور تماشای مسابقات جام‌جهانی آفریقای جنوبی 2010 مبادرت به تبلیغاتی کرده‌اند که در آن اعلام شده فدراسیون فوتبال به این آژانس های مسافرتی مجوز این کار را داده است. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و همچنین کمیته بازاریابی این فدراسیون قویا اعلام می‌کند برای اعزام علاقمندان برای تماشای مسابقات جام جهانی 2010 هیچ مجوزی برای هیچ یک از آژانس‌های مسافرتی صادر نکرده است و مسئولیتی هم در قبال عواقب سوء‌استفاده و سودجویی ناشی از این فعالیت‌ها را نمی پذیرد.»


از سوی دیگر برخی سایت‌ها خبری به انتقاد قیمت از قیمت بالای معدود تورهای ارائه شده جام‌جهانی پرداختند. این در حالی است قیمت بالای این تورهای تا حدودی طبیعی است. چراکه تورهای جام جهانی درحالی از ایران به آفریقای جنوبی می‌روند که پرواز مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد. پروازها از طریق دوبی به ژوهانسبورگ انجام و قیمت بلیت آن حدود سه‌میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین افزایش قیمت هتل‌ها، بلیت مسابقات و پرواز بر قیمت نهایی تور تاثیرگذار خواهدبود.
گرانی، تنها عامل عدم برگزاری تورهای جام جهانی نیست
اما فارغ از قیمت بالای تورهای مسافرتی به مقصد آفریقای جنوبی، حاشیه‌هایی نیز سبب شده تا تورهای جام‌جهانی از رونق بیفتد. پیش از برگزاری جام‌جهانی 2006 آلمان، فروش تورهای جام‌جانی رونق زیادی گرفت حتی برخی آژانس‌ها تصمیم گرفتند به بهانه‌ی مسابقات بین‌المللی، تورهای تماشا و حتی تشکلی به این نام راه‌اندازی کنند که حاصل این تصمیم، اعزام گروهی از علاقه‌مندان فوتبال به جام‌جهانی آلمان بود.
به گزارشCHN ؛ بارزترین آسیبی که در سال 2006 ، تورهای جام‌جهانی اعزامی از ایران به آن مبتلا شدند، سوء استفاده برخی مسافران اعزامی و عدم بازگشت بود. این موارد، مشکلات عدیده‌ای را برای دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی به همراه داشت تا در نهایت در این جام کمترین استقبالی برای برگزاری این تورها وجود نداشته باشد.
ناصر گلدوست، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفت‌وگو با CHN با تائید اینکه برخی مسافران جام‌جهانی گذشته به نام گردشگر رفتند و دیگر به کشور بازنگشتند، اظهار داشت: «این حاشیه بزرگ در جام گذشته شاید مهمترین دلیلی باشد که آژانس‌ها را به برگزاری تور جام جهانی بی‌میل کرده است.»
وی در اشاره به چرایی حاشیه‌های یادشده، گفت: «گرفتن ویزا برای سفر به اروپا مستلزم احراز شرایط و دادن ضمانت‌هایی است که بازگشت فرد به کشور را تضمین می‌کند. گروهی که در سال 2006 برگزاری تورهای جام‌جهانی را بر عهده داشت برای جذب مشتری بیشتر، این شرایط را تا حدی تسهیل کرد. در نتیجه افرادی که ضمانت‌های لازم برای بازگشت به ایران را نداده بودند، از این امکان سفر سوء استفاده کردند.»
از سوی دیگر رقیه حاتمی، از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی تهران در گفت‌وگو با CHN مهمترین دلیل عدم برگزاری تورهای جام‌جهانی را گرانی این تورها را عنوان کرد.
وی تصریح کرد: «قیمت تورهای آفریقی جنوبی به دلیل بعد مسافت، در شرایط معمول بین 3.5 تا 5 میلیون تومان است. حال اگر در شرایط خاص مثل جام‌جهانی که تمامی هزینه‌ها اعم از اقامت و حمل‌ونقل افزایش چشمگیر می‌یابد، این تور برگزار شود در حدود 7 تا 10 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. بنابراین با این ارقام سنگین کمتر می‌توان این تور را بازاریابی کرد چراکه در توان مالی مردم نیست.»
حاتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حاشیه‌های جام قبلی تا چه اندازه بر عدم برگزاری تورها در این دوره تاثیر داشته، گفت: «کاملا موافقم که سوء استفاده بی‌تاثیر نبوده اما به نظر من قیمت بالا تور دلیل محکم‌تری است.»